gereformeerde kerk

groeien in geloof

GKBS

Meditatie  Als nieuw 

Meditatie; Als nieuw 
 
Vernieuw in ons, o God, 
uw liefde, lentelicht. 
Herstel ons naar uw beeld en strijk 
het kwaad uit ons gezicht. 
 
Drie-enig God, vervul 
wat U ons hebt beloofd, 
na al ons zoeken U te zien, 
dan staan wij oog in oog. 
 
Dit lied ken ik nog niet, maar werd me aangereikt via de site van de Protestantse Kerk om te zingen bij het jaarthema ‘Als nieuw’ (YouTube) is te vinden op site gkbs.nl)*. Het lied is een gebed dat we goed kunnen bidden aan het begin van een nieuw seizoen. Want we slepen soms nog van alles mee van afgelopen jaren wat ons in de weg kan zitten. Het is spannend om weer te beginnen. We hebben elkaar nodig om dit nieuwe seizoen op te starten. En met dit lied kunnen we belijden dat we ook eerst naar onze God moeten gaan omdat we zijn vergeving en troost en vrijheid nodig hebben. In elke kerkdienst zit wel een moment waarin we daar tijd voor maken. Het moment dat we ons klein maken voor God, het moment dat we vergeving vragen, en dat we gelukkig ook zijn vergeving en ontferming ontvangen. Dit mogen we dagelijks thuis doen, maar juist ook elke week of vaker gezamenlijk. En dat is een uitkomst voor iedereen - want velen van ons (ik zeg ‘t ook tegen mezelf) vinden disciplines en goede gewoontes voor onszelf best een uitdaging. 
 Hij heeft ons aan elkaar gegeven en Hij wil ons ook helpen dit seizoen. 
Dat bracht me bij een ander gebed dat ik afgelopen weken tegenkwam:  
Moge God, die ons hoop geeft, u in het geloof geheel en al vervullen met vreugde en vrede, zodat uw hoop steeds blijft toenemen door de kracht van de heilige Geest. (Romeinen 15: 13) 
 Dit is een gebed van Paulus in zijn brief aan de Romeinen. Hij heeft net een paar hoofdstukken flink uitgewijd over ‘anders leven’, leven als nieuwe mensen. Specifiek dit vers 13 kan je zo ‘meenemen’ en meegeven voor ieder persoonlijk, maar Paulus schrijft het in eerste instantie aan een groep gelovigen die hij nog niet op heeft kunnen zoeken. Hij kent ze dus via via. Hij heeft van zijn trouwe medewerkers gehoord over hen. Maar juist op afstand ziet hij het misschien wel scherper. En hij geeft ze uitgebreid onderwijs over hoe ze rekening met elkaar moeten houden. Hoe ze elkaar als mensen moeten aanvaarden, ook al verschillen ze van mening over bepaalde zaken. En even daarna zegt hij ook dat hij er zo naar uitziet om in hun gezelschap te zijn! Je proeft Paulus oprechte betrokkenheid omdat hij het waagt te zeggen waar het op staat, maar tegelijk uitspreekt dat hij met ze wil zijn.  
 
Dit seizoen zijn we ook weer samen leerlingen die Jezus volgen, net als de Romeinen toen, daar is niks nieuws aan. Maar tegelijk mogen we bidden dat God elke dag opnieuw ons als gemeenschap zijn barmhartigheden schenkt. Vergeving, en vreugde daarover, hoop als motor om vol te houden als het lastig is. En vreugde omdat we weten dat Hij onze redding, onze hoop en onze kracht is. Hij is erbij en laat niet los wat Zijn hand begon. 
 *https://petrus.protestantsekerk.nl/artikel/vernieuw-in-ons-o-god-liedboek-lied-858-gezongen-door-larissa-baak-toelichting/ 
Karin Timmerman 

 
Agenda >>
Kerkdiensten
Adventkerk
START : WO, 23 OKT om 10:30 VOORGANGER : ds. Gerard Doorn
START : ZO, 27 OKT om 9:30 VOORGANGER : ds. A.J. Plaisier Amersfoort
Zuiderkerk
START : ZO, 27 OKT om 10:30 VOORGANGER : dhr. Davy Hop (7G)
START : ZO, 27 OKT om 19:00 VOORGANGER : ds. Neeltje Rietveld
Dienst gemist
laatste nieuws
zie meer nieuws